Wczoraj przyszły mi dwa filtry – polaryzacyjny i neutralny szary o gęstości 10. Oznacza to, że w porównaniu do standardowych czasów naświetlania ekspozycja musi zostać zwiększona o 10EV, czyli o 10 wartości przysłony lub 10 wartości czasów, lub oczywiście odpowiednia ich kombinacja.
Ponadto poniższe zdjęcia postanowiłem stworzyć jako HDR. Fotki były robione na kilkadziesiąt minut przed zachodem słońca, ISO 100, przysłona z tego co pamiętam f8. Środkowe, optymalne zdjęcia były naświetlane w tych warunkach około minuty. Ciemniejsze były naświetlane około 15 sekund, najjaśniejsze po około 2…3 minuty.
Przy tak gęstym filtrze niemożliwą rzeczą było kadrowanie, ponieważ w wizjerze nic nie widziałem. Ponieważ nie chciało mi się zakładać i zdejmować filtra, postanowiłem naświetlać zdjęcie kilka sekund i korygować ustawienie aparatu na statywie. Także automatyczne ustalenie ekspozycji było niemożliwe, czasy zostały dobrane w trybie manualnym na zasadzie prób i błędów. Efekty proszę ocenić samemu.
Jako ciekawostkę podam, że linia wody była bardzo blisko statywu, który w czasie naświetlania był podmywany i… poruszał się. Dlatego kilka zdjęć nie wyszło 🙂
Zdjęcia HDR zostały stworzone bezpośrednio z plików RAW za pomocą wersji demonstracyjnej Machinery HDR. Nie jestem jeszcze ekspertem od HDR, więc być może obrazki są trochę kiczowate, ale będę się starał w przyszłości bardziej 🙂
D7000 (24mm, f/8, 95.400001525879 sec, ISO200)
D7000 (24mm, f/8, 95.400001525879 sec, ISO200)
D7000 (24mm, f/8, 93 sec, ISO200)
D7000 (24mm, f/8, 93 sec, ISO200)
D7000 (24mm, f/8, 168 sec, ISO200)
D7000 (24mm, f/8, 168 sec, ISO200)
D7000 (24mm, f/8, 168 sec, ISO200)